Leiba ei asenda

23. oktoober 2014

Kiudainerikas täisterarukkileib on tervislik ja täidab hästi kõhtu

Toitumisspetsialistid soovitavad süüa täisteraviljatooteid igal söögikorral.

Eriti kasuliku ja tervisliku mõju annavad täisteraviljatoodetele kiudained. Aga peale selle sisaldavad need B- ja E-vitamiini, mineraalaineid (ka tsinki ja seleeni), antioksüdante ning muid ühendeid, mis on samuti tervisele kasulikud.

Teadusuuringute tulemused on näidanud, et rohkesti täisteraviljatooteid ja kiudaineid sisaldavat toitu süües väheneb südamehaiguste, 2. tüüpi diabeedi ja mõningate vähivormide esinemissagedus ning langeb kolesteroolitase veres. Rohkesti kiudaineid sisaldav toit turgutab seedimist ning tasakaalustab vere suhkru- ja insuliinisisaldust. Täisteraviljatoodetes leidub vähe rasva ning need ei sisalda tarbetut energiat. Samas täidavad täisteraviljatooted hästi kõhtu ning aitavad pikka aega näljatunde teket vältida.

Traditsiooniliselt on kõrge täisterasisaldusega olnud rukkileib. Toitumisnõustaja Külli Holstingu sõnul on rukkileivas hulgaliselt kiudaineid, mis mõjutavad soolestiku tööd ja parandavad seedimist, rukkileiva söömine aitab langetada veres kolesteroolitaset ja hoida ära mitmesuguseid haigusi. „Täisterarukkileib mõjub soodsalt veresuhkru tasemele ja aitab kaalu kontrolli all hoida. Kiudained pidurdavad süsivesikute kiiret imendumist, tagades veresuhkru tasakaalu, mis omakorda hoiab energiataseme ja meeleolu stabiilse ning aju pikemalt töövõimelise,” selgitab Holsting rukkileiva kasulikkust. Kõige parem on täisterarukkijahust leib, mis sisaldab terakesta ja idude osi.

Lapsed peaksid sööma 4 viilu rukkileiba päevas
Külli Holsting

Lapsed peaksid eelistama mahe teraviljast valmistatud naturaalselt kääritatud rukkileiba, kus poleks liigselt soola ega ka lisatud suhkrut. Ei tasuks õpetada lapsi ka leiba praadima ega tugevalt röstima, sest see vähendab oluliselt leivas leiduvaid toitaineid. Leiba süües hoiame veresuhkru tasakaalus ja väldime kõikumisest tingitud käitumisprobleeme. Lapsed on tundlikumad ja reageerivad impulsiivsemalt tekkivale näljatundele. Väikelastel esineb sagedasti kõhukinnisust, eriti kui kiputakse liialdama maiustustega, siis oleks väga vajalik süüa kiudainerikkaid köögivilju ja täisteratooteid. Oluline on õpetada närimist, mitte joogiga alla loputamist, siis toit seedib paremini ja tekib kiiremini täiskõhutunne. Saia ja ka sepiku söömist peaks minimaliseerima, sest neis on vähe toitaineid, ning oluliselt rohkem gluteeni. Pakkuge lapsele mahedat täistera rukkileiba, lisage sellele köögivilju, salatilehti, muutke võileib lastepäraseks ja lõbusaks.

Viis soovitust, miks süüa rukkileiba?
Külli Holsting

Rukkileib hoiab seedimise korras ja väldib kõhukinnisust aga kuna inimesed on üha rohkem seotud istuva tööga ja muidu väheliikuva eluviisiga, siis esineb seedeprobleeme tunduvalt rohkem.

Täisteraleib reguleerib veresuhkru taset, mille tasakaalustamine hoiab kaalu kontrolli all, kui süüa korraga kuni kaks viilu soovitavalt naturaalse juuretisega ilma lisatud suhkruta täistera rukkileiba. Selline toidukord annab meile magneesiumi ja B-vitamiine, mille vajadus tõuseb stressi olukordades.

Uuringud on kinnitanud, et täisteraleiva kiudainete rikkalikus langetab kolesterooli taset, ennetab diabeeti, vähendab soolestiku probleeme ning regulaarsel tarvitamisel alandab vähihaigestumise riski. Kuid ühe enam kannatavad inimesed ka gluteeni talumatuse käes, kahtluse korral kindlasti pöörduda spetsialisti poole.

Ka võileib võib olla tervislik hommikusöök või vahepala, kui lisame sellele kala, muna, võid, rikkalikult köögivilju sh salatit, idusid, võrseid. Proovida tasuks ka taimseid määrdeid kikerhernemääret hummust, pestot, kookosrasva, seemnemääret nt tahhinit, oapasteeti, läätsevõiet jt.

Leiba ei asenda

Leib teeb meid targaks ja tugevaks.

Teeb meid ilusaks, terveks ja seksikaks.

Seeläbi ka õnnelikuks ning enesekindlaks!

Eestlased on juba aastasadu teadnud lihtsat tõde –

olgu, mis on, kuid leib olgu laual, sest leiba ei asenda!

 

Leib, eriti just rukkileib, on tervisele hea. Selles leidub hulgaliselt kiudaineid – keha puhastajaid, mis  mõjuvad hästi hammastele ja igemetele, tugevdavad organismi ning soodustavad seedimisprotsessi. Täiskasvanud inimene vajab päevas kiudaineid 25-35 grammi, mille saab kätte vaid 4-7 viilust rukkileivast.

Pagaritoodete valik poelettidel on lai, kuid tervisele on kasulik valida just rukkileib.

 

MIKS ON LEIB TERVISELE HEA?

Leib on tervisele hea, sest selles leidub hulgaliselt kiudaineid  –  keha puhastajaid, mis  mõjuvad hästi hammastele ja igemetele, tugevdavad organismi ning soodustavad seedimist

Leib  on kasulik kolesteroolitaseme tasakaalustamiseks, mis vähendab  oluliselt riski haigestuda südamehaigusse või diabeeti

Leivas sisalduvad muuhulgas nii süsivesikud, rasvad, valgud, mineraalained ja vitamiinid, mis kõik on vajalikud ja olulised inimese püsimisel terve, tugeva ja õnnelikuna!

Rukis sisaldab ka palju toitaineid, mida muudes toiduainetes pahatihti napib, sealhulgas väärtuslikke süsivesikuid, kiudaineid, mineraalaineid, vitamiine ning teisi olulisi ühendeid, nagu fütotoitained ja antioksüdandid, mis kõik on vajalikud meie normaalseks funktsioneerimiseks.

  • Rukkileivas on arvestatavas koguses magneesiumi, kaaliumi, mangaani, fosforit, tsinki, kaltsiumi, rauda ja seleeni.
  • Magneesiumil on tähtis osa südameveresoonte laiendamisel ja südamerütmi korrigeerimisel. Osaleb ka kõigi lihaste töös ja närviimpulsside ülekandemehhanismides, kaitseb organismi stressihormoonide kahjustava toime eest.
  •  Tsink toetab organismi immuunsüsteemi, aitab paraneda haavadel ja soodustab B-rühma vitamiinide omastamist. Vajalik organismi normaalseks kasvamiseks ja järglaste saamiseks, aitab kaasa luude moodustumisele, lihaste töö juhtimisele ning insuliini toime avaldumisele.
  • Raud osaleb vereloomes ning elutähtsa hapniku sidumises ja edasiviimises kopsudest kudedesse.
  • Kaltsium tugevdab luid, fosforil on oluline osa lihaste ja närvide töös.

Leivas sisalduvad liitsüsivesikud stimuleerivad ajutegevust.

Leivas on B-rühma vitamiine, mis on vajalikud ainevahetuse ja närvisüsteemi häireteta toimeks,

Mineraalühendeid (kaalium, magneesium, fosfor) ja mikroelemendid (tsink, raud, mangaan, seleen) on vajalikud aktiivselt tegusale inimesele.

Kiudained aitavad kaasa ainevahetusele ja kahjulike ühendite väljutamisele.

 

(Väljavõtted leivanädalaks valminud raamatust “Leib. Terast toiduni”, Menu Kirjastus)